Testy ADAC opon zimowych 175/65 R14 T (2018)

Ranking opon zimowych ADAC to jedno z najbardziej wyczekiwanych zestawień motoryzacyjnych. Niemiecki automobilklub co roku poddaje rygorystycznym testom opony najpopularniejszych, jak i tych mniej znanych producentów. Ogumienie zimowe sprawdzane jest pod kątem zachowania na suchej, mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Oceniana jest także wytrzymałość, efektywność paliwowa i emitowany hałas. W dzisiejszym artykule prezentujemy opony 175/65 R14 T w teście z roku 2018.

 Kliknij i kup opony ►►► Nissan 


W jaki sposób wyliczana jest nota ogólna ADAC?
Każdy z testowanych parametrów otrzymuje ocenę z zakresu 0,5 – 5,5. Poszczególne noty wpływają na ostateczny wynik w niejednakowy sposób. W przypadku opon zimowych najważniejsze jest to, jak radzą sobie na mokrej nawierzchni – stanowi to aż 30% noty końcowej. 20% wyniku to zachowanie na podłożu ośnieżonym, 15% na nawierzchni suchej, a 10% na oblodzonej. Żywotność stanowi 10% oceny końcowej, tak samo jak efektywność paliwowa. Emitowany hałas i komfort jazdy wpływają na ostateczny wynik w 5%. Im niższą notę uzyska opona w danej kategorii, tym lepiej. Po przetestowaniu wszystkich parametrów wyliczana jest ocena ogólna: bardzo dobra (0,5 – 1,5), dobra (1,6 – 2,5), zadowalająca (2,6 – 3,5), dostateczna (3,6 – 4,5), niedostateczna (4,6 – 5,5).

Kliknij i kup opony ►►► Opel 


Popularne modele samochodów z oponami 175/65 R14 T
Oznaczenie 175/65 R14 T należy odczytywać następująco:
• 175 – szerokość opony
• 65 – profil opony
• R14 – średnica felgi
• T – indeks prędkości (pozwala na prędkości do 190 km/h).

Opony 175/65 R14 T stanowią standardowe wyposażenie wielu modeli samochodów osobowych, między innymi:

• Citroen Berlingo,
• Citroen Xsara,
• Citroen C2,
• Citroen C3,
• Opel Corsa,
• Fiat 500,
• Fiat Panda,
• Mazda 2,
• Hyundai i10,
• Daihatsu Sirion,
• Ford Fiesta,
• Ford Ka,
• Kia Picanto,
• Peugeot 206,
• Skoda Citigo,
• Lancia Ypsilon,
• Renault Twingo,
• Renault Thalia,
• Volkswagen Golf,
• Volkswagen Polo,
• Volkswagen Caddy,
• Toyota Yaris.

Testy ADAC zimówek 175/65 R14 T (2018)
W roku 2018 Allgemeiner Deutscher Automobil-Club przetestował 12 modeli bieżników zimowych w rozmiarze 175/65 R14 T. Samochodem testowym był Ford Fiesta. Oprócz modelu Nankang Snow SV-3, dla którego zastosowano indeks nośności 86, pozostałe bieżniki mają standardowy indeks ciężkości 82.

Kliknij i kup opony ►►► Seat 


Wyniki testu opon zimowych 175/65 R14 T:
1. Continental WinterContact TS860 (nota ogólna: 2,1)
2. Dunlop Winter Response 2 (nota ogólna: 2,1)
3. Firestone Winterhawk 3 (nota ogólna: 2,6)
4. Nokian WR D4 (nota ogólna: 2,7)
5. Goodyear UltraGrip 9 (nota ogólna: 2,8)
6. Dębica Frigo 2 (nota ogólna: 2,9)
7. Esa+Tecar Super Grip 9 (nota ogólna: 2,9)
8. Sava Eskimo S3+ (nota ogólna: 2,9)
9. Vredestein Snowtrac 5 (nota ogólna: 2,9)
10. Pirelli Cinturato Winter (nota ogólna: 3,1)
11. Semperit Master-Grip 2 (nota ogólna: 3,7)
12. Nankang Snow SV-3 (nota ogólna: 5,5)

Podsumowanie
Najsłabiej w teście wypadł model Nankang Snow SV-3, reprezentujący klasę budżetową. Bieżnik nie radził sobie na zaśnieżonej i mokrej nawierzchni. Najlepsze okazały się modele premium: Continental WinterContact TS 860 oraz Dunlop Winter Response 2 – obydwa otrzymały noty dobre we wszystkich kategoriach oprócz komfortu jazdy (ten parametr oceniono jako dostateczny). Niewielkie niedogodności na mokrych i śliskich drogach zaprezentował model Firestone Winterhawk 3, jednak można go śmiało polecić do jazdy na suchej nawierzchni. W teście jazdy na śniegu dobrze zachował się Goodyear UltraGrip 9.

Popularne modele opon 175/65 R14 T
Nokian WR D4,
Dębica Frigo 2,
Continental Wintercontact TS 860,
Pirelli Cinturato Winter.