Opony letnie vs opony zimowe - czym się różnią

Kierowcy zarówno z długim, jak i krótkim stażem przyzwyczajeni są do tego, że dwa razy w roku należy zmienić ogumienie w samochodzie. Zależnie od pory roku, na drogach panują różne warunki i potrzebne są nieco inne opony. Istnieją również opony całoroczne, nie są one jednak polecane. Zgodnie z zasadą, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego, również opony całoroczne nie sprawdzą się najlepiej i mogą zaważyć na komforcie lub bezpieczeństwie jazdy. O wiele lepiej zainwestować w dobry komplet opon na lato i drugi, równie dobry, na zimę. Na szczęście nie jest to wydatek na jeden sezon - dobrej jakości opony mogą posłużyć przez nawet kilka lat.
Co to jednak właściwie znaczy dobre opony? Jakie cechy powinno mieć ogumienie do samochodu? I czym różnią się opony letnie od zimowych?
 
Różnica między oponami letnimi i zimowymi
Podstawową różnicą między ogumieniem letnim i zimowym jest mieszanka, z której wykonane są opony. W oponach zimowych użyte materiały powodują, że w niskich temperaturach opona nie twardnieje, a za to nabiera odpowiedniej sztywności. Opony letnie w czasie zimnych dni twardnieją, a przez to maleje ich przyczepność.
Odwrotnie natomiast jest z oponami letnimi - te w temperaturach wysokich nie tracą swoich właściwości, są odporne na upały. Opona zimowa w zbyt wysokich temperaturach będzie się bardzo nagrzewać, co powoduje pogorszenie przyczepności i zużycie się bieżnika. 
Kolejna różnica dotyczy właśnie bieżnika. To bieżnik odpowiedzialny jest za przyczepność i za odprowadzanie wody. Na suchym podłożu im bardziej gładka opona tym bardziej przyczepna, nie sprawdza się to jednak nijak w prowadzeniu auta „na co dzień”. Zawsze przecież może trafić się deszcz, czy nawet świeżo umyty asfalt, a wtedy gładka opona staje się natychmiast niemal bezużyteczna. Dlatego też wszystkie opony używane w normalnych samochodach mają bieżniki wyposażone w drobne rowki, zwane lamelkami. Lamelki mają za zadanie odprowadzać wodę spod kół, a tym samym zapewnić im większą przyczepność na podłożu mokrym. Najlepszej jakości opony będą sprawdzać się dobrze zarówno przy suchej, jak i przy mokrej nawierzchni drogi.
Inaczej sprawa ma się przy śniegu. Właśnie tu pojawia się kwestia różnicy między oponami letnimi i zimowymi. Ponieważ na lepkim śniegu lamelki wypełniają się nim dość szybko powodując, że opona staje się bardziej gładka i przez to mniej przyczepna, zimowe opony muszą być skonstruowane w sposób, który pozwoli na odprowadzanie śniegu z powierzchni kół.
 
Jakie opony letnie i zimowe wybrać?
Wybór zarówno zimowych, jak i letnich opon należy wybrać od sprawdzenia rozmiaru. Rozmiar ogumienia jest opisany na samych oponach, można znaleźć też informacje w książeczce pojazdu. Rozmiar to jedna z tych charakterystyk, której nie można zmieniać - opony o niewłaściwym wymiarze absolutnie się nie sprawdzą i będą zagrażać zarówno komfortowi jazdy, jak i bezpieczeństwu.
Poza tym wybór opon to w dużej mierze kwestia indywidualna. Zależnie od stylu jazdy i tego, do czego kierowca jest przyzwyczajony, dla niektórych bardziej istotna będzie krótka droga hamowania, a dla innych wygoda prowadzenia samochodu. Zawsze ważne są dwa podstawowe indeksy opisujące ogumienie auta. Indeks prędkości i indeks nośności. Indeks prędkości określa, jaką maksymalną prędkość może rozwinąć samochód na danych oponach. Indeks nośności - maksymalne dopuszczalne obciążenie samochodu. Indeksy są ważne przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ale też w przypadku kolizji, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli opony nie mają odpowiednich indeksów.
Na wszystkich oponach sprzedanych w Unii Europejskiej można także znaleźć etykiety określające pewne standardy i jakość opon w zgodzie z tymi standardami. Istnieją trzy kryteria opisywane etykietami europejskimi. Jest to spalanie paliwa, czyli inaczej efektywność paliwowa. Określana w skali od A do G, gdzie A to najwyższa ocena, wskazująca na najmniejsze zużycie paliwa. Drugie kryterium to hamowanie na mokrej powierzchni, również określane w skali. Symbol A oznacza najkrótszą, a symbol F najdłuższą drogę hamowania. Różnica między nimi wynosi 18 metrów. Trzecie kryterium to generowany hałas i podawany jest on w decybelach.
Wybierając opony, zarówno letnie jak i zimowe koniecznie trzeba zwracać uwagę na kwestie takie jak długość drogi hamowania, przyczepność, zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni, zdolność do odprowadzania wody spod kół i ilość generowanego hałasu. Opony muszą zapewniać komfort i bezpieczeństwo, wiele zależy więc również od indywidualnego stylu jazdy i tego, po jakich powierzchniach najczęściej się poruszasz. Samochody o małej mocy jeżdżące głównie po mieście nie będą wymagały opon klasy premium, a zimą nie będzie konieczne ogumowanie wykonane w zaawansowanych technologiach stosowanych na ośnieżonych drogach. Jeśli jednak jeździsz dużo w terenie, twoje auto ma dużą moc, a twój styl jazdy jest bardziej dynamiczny, konieczne mogą się okazać opony dużo wyższej jakości, zapewniające wygodę prowadzenia samochodu w każdych, nawet ekstremalnych warunkach.