Co to są opony całoroczne?

Do niedawna producenci ogumienia największy wysiłek wkładali w udoskonalanie rozwiązań sezonowych. Opony letnie i zimowe z roku na rok zyskiwały coraz lepsze parametry i właściwości jezdne. Na drugim planie przez wiele lat pozostawało ogumienie całoroczne. Opony sezonowe, choć z definicji miały być uniwersalne, wciąż pozostawiały wiele do życzenia: nie miały wystarczającej przyczepności, powodowały wyższe zużycie paliwa i emitowały większy hałas. Obecnie firmy oponiarskie dokładają wszelkich starań, by ogumienie całoroczne spełniało wymagania kierowców używających samochodu w różnych warunkach pogodowych.

Opony całoroczne – jakie mają zalety?
Największą zaletą opon całorocznych jest oczywiście wygoda użytkowania. Stosując ogumienie uniwersalne nie musimy się martwić, że nie zdążymy w odpowiednim czasie wymienić opon na zimowe lub letnie. Jak wiadomo, opony sezonowe różnią się od siebie pod wieloma względami. Zimówki sprawdzają się wtedy, gdy temperatura powietrza jest niższa niż 7 stopni Celsjusza. Mieszanka zastosowana do ich produkcji charakteryzuje się odpornością na mróz, jednak przy wyższych temperaturach może znacznie obniżyć efektywność paliwową pojazdu. Z kolei opony letnie w temperaturze poniżej 7°C twardnieją i tracą elastyczność zapewniającą im przyczepność i trakcję. Letnie gumy nie radzą sobie na śniegu i lodzie, a ich osiągi na mokrej nawierzchni są gorsze niż zimówek. Dlatego jeżeli używamy naszego samochodu głównie do poruszania się po mieście lub na okazjonalne wycieczki, preferując przy tym spokojny styl jazdy, konkurencyjnym rozwiązaniem mogą być opony całoroczne. Ogumienie uniwersalne cechuje się dobrymi właściwościami jezdnymi w bardzo szerokim zakresie temperatur (od -20°C do +30°C). Niektóre modele opon całorocznych (np. Michelin CrossClimate+, Goodyear Vector 4Seasons G2 czy Nokian WeatherProof) wypadają w testach sprawności lepiej niż topowe modele opon letnich czy zimowych. Używając takich opon nie musimy martwić się o miejsce do przechowywania drugiego kompletu. Oszczędzamy tym samym miejsce w garażu lub pieniądze, które musielibyśmy zapłacić w serwisie.

Wady opon całorocznych
Opisując opony całoroczne pozostańmy jednak realistami. Nie istnieje przecież opona uniwersalna, sprawdzająca się w każdych warunkach pogodowych. O ile ogumienie całoroczne zapewnia o wiele krótszą drogę hamowania na śniegu i lodzie niż letnie, do przyczepności tradycyjnych zimówek wciąż im bardzo daleko. Prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg na mokrej i śliskiej drodze jest dużo wyższe dla samochodu jadącego na oponach całorocznych niż dla auta poruszającego się na zimówkach. Jeśli chodzi o zachowanie w warunkach letnich, bieżnik opon całorocznych ściera się szybciej niż opony letnie. Dochodzi do tego fakt, że ogumienie całoroczne mniej efektywnie odprowadza wodę, przez co zwiększa się ryzyko utraty przyczepności. Takie ogumienie nie jest więc polecane kierowcom robiącym rocznie więcej niż 30 tys. kilometrów i preferującym dynamiczną jazdę w trudnym terenie.

Jak wybrać opony całoroczne: testy i zestawienia
Jeżeli zdecydowaliśmy się na opony całoroczne powinniśmy postawić na model o jak najlepszych parametrach. Skąd zdobyć takie informacje? Przede wszystkim z testów przeprowadzanych przez organizacje i pisma motoryzacyjne. Najbardziej wiarygodne i kompleksowe są te badania, w których sprawdza się zachowanie ogumienia pochodzącego od różnych producentów na wielu rodzajach nawierzchni. Wyniki takich zestawień bez problemu znajdziemy w prasie czy Internecie.