Opony letnie - podstawowe informacje

Choć mogłoby się wydawać, że opony należy zmieniać na całkiem nowe dwa razy do roku, nie jest to prawda. Dobre opony mogą być zakupem na lata i służyć bardzo długo. Co to jednak są dobre opony? Jakie cechy powinno mieć letnie ogumienie samochodu? Gdy kończy się zima i producenci zaczynają prześcigać się w ofertach i przekonywać kierowców do swoich produktów warto poświęcić nieco czasu i energii na znalezienie dobrego kompletu opon. Od tego będzie zależeć bezpieczeństwo, ale też komfort jazdy, nie ma co więc podejmować decyzji pochopnie.
 
Na co zwracać uwagę
Wybór opon letnich wcale nie jest o wiele łatwiejszy niż opon zimowych. Co prawda warunki na drogach latem są o wiele lepsze, nie grozi nam śliska, czy marznąca nawierzchnia. Ale lepszy stan dróg to także większa pokusa, by jechać szybko, dlatego też wysokiej jakości opony są równie ważne.
Decyzja w kwestii ogumienia to sprawa w dużej mierze indywidualna. Dla niektórych kierowców najbardziej liczy się komfort, dla innych krótka droga hamowania. Jeśli prowadzisz auto już od jakiegoś czasu, wiesz, do czego jesteś przyzwyczajony i na jakich oponach jeździ ci się najlepiej - to istotny wyznacznik wyboru ogumienia. Nie bez znaczenia są też jednak parametry i cechy opon, które sprawiają, że możemy mówić o oponach letnich dobrych i złych.
Przede wszystkim należy wiedzieć w jakim rozmiarze powinny być opony do samochodu. Rozmiarówka opisana jest na oponach, nie trzeba więc daleko szukać. Jeśli nie jesteś pewny, jak odczytywać informacje na oponie, zwróć się do mechanika, lub poszukaj informacji w Internecie - nie jest trudno znaleźć zdjęcia przykładowych opon z legendą, opisującą co oznaczają poszczególne skróty i symbole. Dodatkowo warto też sprawdzić, jakie opony poleca producent samochodu. Informacja ta powinna znaleźć się w książeczce pojazdu. Można jednak potraktować to bardziej jako sugestię. Opony wskazane przez producenta nie będą jedynymi pasującymi do tego samochodu. Można dobrać nieco inne, choć również o ściśle określonych parametrach. Mogą one okazać się tańsze od oryginałów, choć równie dobre jakościowo. 
Są trzy klasy opon - klasa premium, klasa średnia i klasa budżetowa. Jak łatwo się domyślić, klasa premium będzie zdecydowanie droższa od budżetowej, ale też jakość wykonania ogumienia i jego parametry będą zdecyowanie lepsze. W perspektywie lat, droższe, ale wyższej jakości opony mogą okazać się sensowną inwestycją. W klasie premium opony wykonane będą z lepszych materiałów, czy z użyciem nowoczesnych technologii, które w klasie średniej i budżetowej pojawią się być może za sezon, czy dwa. Klasa średnia to najszerszy segment. Zdarzają się tu marki, które, choć zakwalifikowane do klasy średniej, są niemal równie dobrej jakości jak opony klasy premium, a w o wiele bardziej przystępnych cenach. Opony klasy budżetowej najlepiej sprawdzą się dla kierowców samochodów o stosunkowo niskiej mocy silnika, nie jeżdżących wiele i nie w ekstremalnych warunkach. Warto pamiętać, że nawet te opony muszą zdobyć wszystkie atesty i gwarantować bezpieczeństwo. Nie będą one po prostu wykonane z materiałów szczególnie wysokiej jakości, ani nie będą w nich użyte nowe technologie.
 
Jak szukać idealnych opon letnich?
Parametry, których powinno się szukać w dobrych oponach letnich to bezpieczeństwo i komfort, krótka droga hamowania, ale też redukcja hałasu toczenia i odprowadzanie wody spod kół. Poleca się też opony odporne na ścieranie i o wysokiej efektywności paliwowej - te będą służyły zdecydowanie dłużej. Czym się kierować, żeby wiedzieć, że zakup będzie dobry?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na indeks prędkości i nośności. Indeks prędkości to informacja o tym, jaką można rozwinąć prędkość, a indeks nośności - jakie jest maksymalne obciążenie samochodu przy dopuszczalnej prędkości. Indeksy te są szalenie ważne przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ale nie tylko. Jeśli opony nie mają odpowiednich indeksów, a dojdzie do wypadku, ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania.
Rok produkcji również może mieć znaczenie, jednak nie aż tak duże jak mogłoby się wydawać. Jeśli opony były odpowiednio składowane, opony wyprodukowane przed dwoma, czy trzema latami będą równie dobre jak nowe sztuki. 
Wszystkie opony sprzedawane w Unii Europejskiej muszą spełniać pewne wymogi i standardy, jeśli chodzi o jakość wykonania i bezpieczeństwo, a także efektywność paliwową. Opatrzone one będą etykietą unijną, która wskaże jak dane ogumienie zostało ocenione w skali europejskiego standardu. Etykieta europejska podaje informację, jaką ocenę dane opony otrzymały, jeśli chodzi o trzy kryteria: spalanie paliwa, hamowanie na mokrej nawierzchni i poziom hałasu na zewnątrz auta.
Wreszcie warto przejrzeć fora dyskusyjne, czy blogi motoryzacyjne i zasięgnąć opinii od tych, którzy już mieli okazję na danych modelach się „przejechać”. Choć same opinie nie powinny być absolutnym wyznacznikiem wyboru opon letnich, informacja, co myślą inny kierowcy o danym modelu może być bardzo cenna. Wiele niezależnych organizacji motoryzacyjnych, jak na przykład lokalne automobilkluby, prowadzą też swoje testy i tworzą zestawienia zawierające wyniki testów i ranking najlepszych opon dostępnych w danym sezonie. Wyniki te są publikowane choćby w Internecie i mogą posłużyć za świetną wskazówkę, jeśli wybór między dwoma rodzajami opon o podobnych parametrach staje się zbyt trudny.