Test ADAC opon zimowych 235/55 R17 (2020)

​ADAC to niemiecki automobilklub zrzeszający ponad 17 milionów członków. Jest tym samym największym automobilklubem w Europie i drugim na świecie. Swoją działalność rozpoczął już w 1903 roku. Co roku organizuje testy samochodów, opon czy fotelików dziecięcych. W przypadku ogumienia badane są opony zarówno letnie, zimowe, jak i całoroczne. 
 

ADAC - co to jest?

Rankingi ADAC są wyczekiwane przez miliony kierowców na świecie. Mówią one wiele o kondycji największych firm motoryzacyjnych na świecie, a także typuje najlepsze produkty sezonu. Jak wygląda badanie ADAC na oponach? Porównywane są opony z różnych segmentów cenowych w swojej kategorii. Co ciekawe, opony do badania kupowane są od różnych sprzedawców, w różnym czasie - pozwala to osiągnąć najbardziej miarodajne wyniki. Co badane jest przez stowarzyszenie ADAC? Zachowanie opony na nawierzchni mokrej, ośnieżonej, suchej i oblodzonej, a także żywotność ogumienia, zużycia paliwa i generowany hałas. W trakcie badania przyznawane są punkty w skali od 0,6 do 5,5 przy czym, zgodnie z niemieckim systemem ocen, najniższa nota oznacza najlepszy wynik.
 

Ranking ADAC opon zimowych - rozmiar 235/55 R17 (2020)

Podczas tegorocznych testów opon w rozmiarze 235/55 R17, specjaliście ACAD wzięli pod uwagę 13 modeli opon. Żadna z nich nie została oceniona jako bardzo dobra (ta ocena jest stosunkowo rzadko przyznawana w tych testach), a tylko jedna - Michelin Pilot Alpin 5 została oceniona jako dobra. Większość, bo aż 11 modeli uzyskało ocenę zadowalającą. Dostateczną ocenę w testach uzyskała Semperit Speed-Grip 3 SUV, która okazała się najgorszą oponom w całym zestawieniu.
 

Samochody z oponami w rozmiarze 235/55 R17 - jaką oponę wybrać?

Opony w tym rozmiarze stosowane są w większych samochodach, m.in. w SUVach. W jakich modelach aut możemy go spotkać? BMW X3, Ford Galaxy czy Audi A7. Warto zwrócić uwagę na te samochody, gdyż SUV z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Choć panuje przekonanie, że duży samochód to duże bezpieczeństwo, nie powinniśmy oszczędzać na ogumieniu naszego pojazdu zarówno latem, jak i zima. Zgodnie z badaniem ADAC, najlepszym rozwiązaniem jest model Michelin Pilot Alpin 5. W badaniu pokonał konkurencję w nawierzchni po suchych i zaśnieżonych nawierzchniach - sprawdzi się zatem doskonale w zimowej, śnieżnej aurze. Specjaliści zgodnie uznali, że są to opony bezpieczne, które zapewniają precyzyjne prowadzenie. Zalecono jednak poprawki w prowadzeniu w zakrętach na mokrej powierzchni.  Do zimowej jazdy doskonale nadadzą się też Esa+Tecar SUPERGRIP PRO, które są najbardziej żywotnym spośród wszystkich badanych ogumień. Opony te bardzo dobre wyniki osiągnęły także podczas jazdy po śniegu i lodzie. Nieco gorzej wypadły w kategoriach jazdy po suchej nawierzchni, a także zwrócono uwagę na wysoki poziom generowanego hałasu. Mimo wszystko nadal jest to świetna opona na zimowe miesiące, zwłaszcza w przypadku, gdy szykujemy się na mroźną zimę.