Opony asymetrczyne - co to jest i dla kogo będa idealne?

Na polskim rynku oponiarskim znajdziemy ogumienie o bieżniku kierunkowym, asymetryczny i symetrycznym. Ten ostatni rodzaj wykorzystywany jest głównie w przypadku małych samochodów osobowych i wielu ekspertów odradza korzystanie z nich. Zdecydowanie lepszym wyborem są opony o bieżniku asymetrycznym, gdyż gwarantują lepszą przyczepność i redukują ryzyko poślizgu. Wymagają one jednak znacznie większej uwagi podczas ich zakładania. Jak montować opony asymetryczne?
 
Opony asymetryczne posiadają oznaczenie Inside i Outside. To ono sugeruje, jak dana opona powinna zostać zamontowana w samochodzie. Strona inside oznacza bok opony skierowany w stronę nadwozia, strona outside - bok ogumienia skierowany na zewnątrz. Warto także zwrócić uwagę, czy zakupione przez nas ogumienie oprócz tego, że posiada asymetryczna rzeźbę bieżnika, nie jest także modelem kierunkowym. Wówczas ważny jest także kierunek rotacji wskazany strzałką. 
 

Jak zakładać opony asymetryczne?

Opony symetryczne możemy montować w dowolnej konfiguracji. W przypadku opon asymetrycznych ogromne znaczenie ma to, po której stronie zamontujemy dane koło. Jeśli nie posiadamy szczególnego doświadczenia w wymianie opon, dobrym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu wulkanizacyjnego, gdzie specjaliści przy pomocy zaawansowanych urządzeń zamontują nam opony w prawidłowy sposób. 
 
W przypadku opon asymetrycznych zewnętrzna strona bieżnika odpowiada za dobre osiągi na zakrętach, a wewnętrzna ma wpływ na hamowanie i skuteczne odprowadzanie wody spod powierzchni kół. Powinniśmy zatem pamiętać, aby opony były założone w prawidłowy sposób. Tylko wówczas możemy cieszyć się z wyjątkowych właściwości ogumienia tego typu.  
 

Opony asymetryczne założone odwrotnie

Zdarzają się sytuację, że mechanik podczas wymiany opon przez nieuwagę złoży odwrotnie opony o asymetrycznym bieżniku. Czym to grozi? W przypadku jazdy po suchej nawierzchni nie musimy się martwić, że pogorszeniu ulegnie precyzja prowadzenia pojazdu czy sama przyczepność opon, jednak mogą one pracować głośniej. Znacznie gorzej sytuacja wygląda w przypadku jazdy po mokrej drodze. Rośnie wówczas ryzyko wystąpienia zjawisko aquaplaningu, a ponadto ryzykujemy nagłą utratą przyczepności opon. To z kolei może doprowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze, które mogą wiązać się nie tylko z uszkodzeniem samochodu, ale także z zagrożeniem naszego życia lub zdrowia. Z tego powodu warto sprawdzać efekt prac montażowych specjalistów w salonie wulkanizacyjnym. Nawet najlepszym pracownikom zdarzają się gorsze dni, dlatego dla własnego dobra - dobrze trzymać rękę na pulsie. W przypadku wyboru opon kierunkowych - należy także zwrócić uwagę, czy zostały one zamontowane w prawidłowym kierunku.